The Big Issue: A Web Documentary on the Obesity Epidemic
Waarom verdikt de mensheid? Deze simpele maar doeltreffende vraag vormt het uitgangspunt van de interactieve documentaire The Big Issue. De gebruiker doorloopt een persoonlijke zoektocht naar de achtergronden en oorzaken van de explosieve toename van obesitas in de hedendaagse maatschappij. In 2015 telt de wereld volgens voorspellingen van de Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties 2,3 miljard mensen met overgewicht. Met recht 'Planeet XXL', zoals The Big Issue stelt. Het project werd gerealiseerd door regisseurs Samuel Bollendorff en Olivia Colo; van eerstgenoemde was vorig jaar het volgens hetzelfde principe gemaakte Doc Lab-project Journey to the End of Coal te zien. De gebruiker kiest, als in een klassieke interactieve game, zijn eigen pad door de beschikbare filmfragmenten en interviews. Bovendien zijn de tien interviews waaruit het project bestaat (van een Franse arts via een Amerikaanse familie tot een gedeputeerde van de Europese Commissie) vanuit het menu ook afzonderlijk te bereiken, voor wie aan het eind van zijn eigen tocht het verhaal wil completeren.