La guerre d'un seul homme
De omstreden Duitse schrijver Ernst Jünger was gedurende de Tweede Wereldoorlog als officier in het Duitse leger in Parijs gestationeerd. Tijdens deze bezetting hield de romancier/filosoof, die Pablo Picasso en Jean Cocteau tot zijn vrienden kon rekenen, een dagboek bij. Hierin noteerde hij zijn gedachten over alledaagse gebeurtenissen, maar beschreef hij ook zijn indrukken en gevoelens over de oorlog. Hoewel Jünger nooit een echte aanhanger van Hitler was, verdedigde hij als een echte conservatief de aristocratie en het leger. La guerre d'un seul homme is gebaseerd op zijn oorlogsdagboeken en contrasteert zijn overpeinzingen met de berichtgeving over de oorlog.