Eating Animals
Jonathan Safran Foer schreef jaren geleden het boek Eating Animals. Met de vraag waarom we vlees eten, daalde hij af in de ontluisterende wereld van de bio-industrie, volgens Foer (in een interview met NRC) "het ergste wat de mens het dier ooit heeft aangedaan." Net als het boek biedt deze gelijknamige documentaire een karrenvracht aan overtuigende argumenten om vleesconsumptie te verminderen en de industriële productie van dierlijk voedsel aan banden te leggen. Regisseur Christopher Dillon Quinn portretteert een indrukwekkend aantal wetenschappers, journalisten, activisten en boeren die ieder een facet van het bio-industriële complex belichten. Van de ontstaansgeschiedenis, waarin Harland Sanders van Kentucky Fried Chicken een belangrijke rol speelde, naar de morele implicaties van meedogenloze winstverwachtingen, en de schokkend hoge prijs die mens, dier en natuur betalen voor het onstuitbare verlangen naar veel en goedkoop voedsel. Tussen beelden van dierenleed, industriële complexen en de historische fragmenten zien we ook schitterende opnamen van ruraal Amerika. Met aangrijpende getuigenissen van boeren die het tij willen keren en daarbij ook krachtig appelleren aan de verantwoordelijkheid van de consument.