Rond de eeuwwisseling vond er in het dorp Quehueiri-Ono, gelegen in het Amazonegebied van Ecuador, een gerenommeerd etnobotanisch onderzoek plaats. Het was een samenwerking tussen botanici en de Waorani, een inheemse stam die tot de jaren vijftig geïsoleerd leefde. Regisseur van dit filmproject Manolo Sarmiento herenigt de onderzoekers en de bewoners voor een nieuwe expeditie, waarbij duizenden met uitsterven bedreigde planten naast hun Waorani-naam een wetenschappelijke naam krijgen.
Meer dan een verslag van deze onderneming is Toroboro: The Name of the Plants de geschiedschrijving van een volk dat sinds de komst van christelijke missionarissen ten prooi viel aan een genocidale kolonisatie. Met name oliewinning en houtkap bedreigen het voortbestaan van de Waorani.
De historische context wordt geschetst door zowel stamouderen als een jongere generatie. Een van hen fungeerde als achtjarige als vertaler tijdens de initiële expeditie. Zijn anekdote over hoe hij na een ernstige val uit een boom door twee Waorani-ouderen opgelapt werd, loopt als een leidraad door deze documentaire over het tragische lot van een veerkrachtig volk.