Music for the Movies: Toru Takemitsu
Toru Takemitsu is een Japans componist die internationaal wordt geprezen om zijn filmmuziek. In de jaren vijftig en zestig experimenteerde hij met electronische technieken en 'sound design'. Takemitsu's muziek loopt uiteen van kleine, subtiele klanken tot aan rijk georkestreerde werken en omvat het hele scala aan mogelijke filmstemmingen. Specifiek voor de werkwijze van Toru Takemitsu is zijn betrokkenheid bij filmprojecten vanaf het allereerste begin. Zijn filmscores komen gelijktijdig met het ontstaan van de film tot ontwikkeling. Ook dat draagt bij tot een nauwkeurige afstemming van muziek en beeld op elkaar. Tot nu toe componeerde hij muziek voor zo'n negentig Japanse films, waaronder werk van regisseurs als Hiroshi Teshigahara, Akira Kurosawa, Nagisa Oshima en Masahiro Shinoda. Deze film schetst een portret van de kunstenaar aan de hand van interviews met Takemitsu en regisseurs, filmfragmenten en beelden van de werkwijze van de componist. De film maakt deel uit van een zesluik over de relatie tussen filmbeeld en muziek.