Huaquero
Aan de kust van Ecuador en Peru halen ex-huaquero’s (een woord dat is afgeleid van huaca, wat ‘heilige plek of object’ betekent) herinneringen op aan de tijd dat ze betrokken waren bij de illegale opgravingen van en handel in archeologische vondsten uit het pre-Spaanse tijdperk. In de film, die bewust speelt met realiteit en fictie, worden de ervaringen van de huaquero’s nagespeeld.
Er worden authentieke objecten verhandeld, maar er vindt ook zwendel plaats. Sommige vondsten worden eerst clandestien gerepareerd of zelfs volledig nagemaakt. Zorgvuldig, kalm en met precisie wordt de klei voor zo’n replica gevormd, afgewerkt en behandeld om het oud te laten lijken.
De film is geschoten op 16mm, wat de beelden een verwassen tint geeft. De makers roepen daarmee de nostalgie van twintigste-eeuwse reisfilms op. Impliciet wordt duidelijk hoezeer de cultuur van de oorspronkelijke bevolking geleden heeft onder de koloniale overheersing. Door te focussen op de gravers en hun verhalen blijft Huaquero dichtbij het lokale perspectief.