Gigi la Legge
Zonnig portret van de Italiaanse wijkagent Gigi, die routineus zijn rondes maakt in een kleine plattelandsgemeente, waar zelden iets gebeurt. Toch speelt er nu een macabere zaak: voor de tweede keer in korte tijd is er iemand voor de trein gesprongen en Gigi – een oom van de filmmaker – stelt een eigen onderzoek in.
De treurige zelfmoordreeks is moeilijk verenigbaar met de lieflijk bloeiende Noord-Italiaanse omgeving en de sprookjesachtige, felgekleurde opnamen. De camera volgt oom agent tijdens zijn ritjes in de politieauto, gezellig kletsend met verscheidene collega’s over verdachte inwoners of gewoon over de liefde, waarbij spontaan samen een lied aanheffen ook tot de mogelijkheden behoort.
Tevreden toert Gigi langs de uitgestrekte akkers, zonnebril op, de arm losjes uit het open raam bungelend, flirtend met Paola, de nieuwe meldkamercentralist, misschien dromend van de geheimzinnige jungle van acaciabomen in zijn achtertuin. Helaas is de buurman minder blij met Gigi’s woekerende woud. Bekroond met de Speciale Juryprijs in Locarno.