The Hamlet Syndrome
Enkele maanden voor Rusland in 2022 Oekraïne binnenvalt, brachten filmmakers Elwira Niewara en Piotr Rosolowksi in een sfeervol theater de Oekraïense theaterregisseur Roza Sarkisian en vijf jonge landgenoten samen voor het maken van een voorstelling waarin Shakespeares Hamlet en hun realiteit samenkomen.
Net als Hamlet werden ook Yaroslav, Kateryna, Rodion, Oksana en Roman geconfronteerd met grote existentiële dilemma’s. “Leven of niet leven”, zo varieert Yaroslav op het Shakesperiaanse “zijn of niet zijn”, vanwege zijn fysieke – en bijna fatale – betrokkenheid bij de strijd in de Donbas-regio in 2014. Ook Kateryna en Roman vochten in die oorlog, terwijl Oksana en Rodion op de barricaden stonden en staan, als feminist en lid van de LGBTQ-gemeenschap in een conservatieve, intolerante samenleving.
In The Hamlet Syndrome wordt de weergave van het heftige theatrale proces afgewisseld met portretten van de vijf protagonisten: adembenemende inkijkjes in hun persoonlijke levens, waarin trauma en rauwe pijn steeds meer aan de oppervlakte verschijnen.