LoVR
Elke seconde vinden er in je hersenen meer dan 100.000 chemische reacties plaats. Maar hoe ziet die hersenactiviteit eruit? Wat doen al die neuronen precies wanneer je de man of vrouw van je dromen ontmoet? LoVR is een vier minuten durende virtual reality-ervaring van het duizelingwekkende moment dat je verliefd wordt. Maker Aaron Bradbury wil je niet alleen laten zien wat het verliefde brein doet, maar ook laten voelen. Hij laat je in virtual reality zweven en tollen, enigszins de controle kwijt raken, precies zoals verliefdheid voelt. Bradbury werkt in het dagelijks leven bij het Britse National Space Centre, waar hij als computer graphics designer werkt aan films voor planetaria. Dat is terug te zien in de virtuele ruimtereis die LoVR biedt. Bradbury bouwde zijn reis op aan de hand van een elektronisch nummer van John Hopkins, getiteld Vessel. Met die muziek als leidraad gaat hij het diepe in, langs de poëtische verhaallijn van twee geliefden die elkaars blik vinden. Hij toont de chemische neurale activiteit die ontstaat – de liefdeshormonen – en gebruikt data die gegenereerd worden door een EEG-scanner die hersenactiviteit meet. Zo smeedt hij zijn overrompelende liefdestrip; een gedicht geschreven in data.