Stranger at Home
Om deze film te realiseren heeft Van den Berg zijn Palestijnse vriend Kamal Boullata over moeten halen terug te keren naar zijn geboorteplaats Jeruzalem. Op dat moment woont Boullata inmiddels al achttien jaar 'in ballingschap' in de Verenigde Staten. Hij staat in eerste instantie huiverig tegenover een weerzien met zijn voormalige woonplaats. Het is vooral angst voor een verstoring van zijn illusies die hem doen twijfelen. Oorspronkelijk wilde Van den Berg een film maken over Kamal, een Palestijn die na jaren teruggaat naar zijn geboortestad. Uiteindelijk is de film, eerder dan een registratie, een persoonlijke confrontatie geworden tussen de filmmaker en zijn vriend. Tegen de achtergrond van het Midden-Oosten-conflict voltrekt zich een scheiding der geesten. Door de confrontatie met elkaars historische rechten tekenen de verschillen tussen beider opvattingen - als Palestijn en als jood - zich steeds sterker af. STRANGER AT HOME is dan ook in de eerste plaats een documentaire geworden die het effect toont van een historisch conflict op twee mensen.