The First 54 Years – An Abbreviated Manual for Military Occupation
Vrijwel elke poging om het conflict tussen Israël en Palestina te duiden, resulteert in beschuldigingen over en weer: aantijgingen van antisemitisme en terrorisme versus de aanklacht van stelselmatige mensenrechtenschendingen en aantasting van de nationale autonomie. Filmmaker Avi Mograbi pakt het daarom anders aan. Hij vertelt het verhaal over 54 jaar Israëlische bezetting van de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever in de vorm van een handleiding. Stap voor stap en chronologisch legt hij uit hoe de militaire en politieke machinerie werkt en hoe daarmee een compleet volk systematisch wordt overheerst.
Mograbi spreekt rechtstreeks in de camera, als een leraar. Zijn toon is onsentimenteel en feitelijk. Zijn verhaal wordt ondersteund door archiefbeeld dat soms schokkend gewelddadig is. Maar misschien nog heftiger zijn de bekentenissen van 38 oud-dienstplichtigen uit het Israëlische leger. Steevast gefilmd voor een boekenkast of kunstwerk aan de wand, vertellen zij over de wandaden die ze begingen en later betreurden.