The Father, the Son and the Holy Jihad
De Syrische Bassam Ayachi woont met zijn Franse echtgenote al vanaf de jaren zestig in Europa: eerst in Frankrijk, later in Brussel. Het islamitische gezin is goed geïntegreerd in de westerse samenleving. Als de spanningen in het Midden-Oosten oplopen en de opstand in Syrië tegen regeringsleider Assad oplaait, besluit de zoon Abdelrahman zich aan te sluiten bij een verzetsgroep om in naam van Allah het land te verdedigen en Assad te verjagen. Filmmaker Stéphane Malterre volgt het gezin gedurende drie intense jaren van nabij. Hij volgt de jihadist bij een aantal acties, totdat deze tijdens een aanval samen met een aantal medestrijders omkomt. Na de martelaarsdood van zijn zoon besluit Bassam dat het nu zijn beurt is om naar Syrië te gaan. Daar ontpopt hij zich als een geestelijk leider met vele volgelingen en vijanden. Beelden van Bassam in Syrië worden afgewisseld door interviewfragmenten met de achtergebleven zoon en dochter die terugblikken op hun leven dat nu zo drastisch is veranderd. Zo ontstaat een even tragisch als controversieel verhaal over integratie, fundamentalisme en identiteit.