Mr. Landsbergis
Sergei Loznitsa is een van de meest precieze chroniqueurs van de Oost-Europese geschiedenis. Of het nu een vrij recente gebeurtenis is, zoals de Oekraïense opstand in Maidan (2014) of een oudere, zoals de begrafenis van Stalin in State Funeral (2019). Altijd brengt hij de historie met veel opmerkzaamheid in beeld. Door het vakkundige gebruik van archiefbeelden waan je je als kijker zelf ooggetuige. Zo ook in deze film over Litouwen in de jaren 1989 tot 1991, waarin het Baltische land zich losmaakte van de Sovjet-Unie. Vanwege de vreedzame protesten waarbij veel gezongen werd, is deze periode later ook wel de ‘zingende revolutie’ genoemd.
Vytautas Landsbergis (1932) bevond zich als een van de oprichters van de onafhankelijkheidsbeweging in het hart van de historische omwenteling. Zijn scherpzinnige reflecties worden aangevuld met uitgebreide archiefbeelden van demonstraties, partijcongressen en de militaire interventie door de Sovjets. De lange fragmenten illustreren het geduld dat Landsbergis en zijn landgenoten moesten betrachten op hun weg naar de vrijheid. Een boeiende, gedetailleerde geschiedenisles over het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.