Blush of Fruit
In Vietnam runt Tong Phuoc Phuc een weeshuis. Hij is fel tegen abortus en haalt ongewenst zwangere vrouwen over hem te helpen de ouderloze dreumesen die hij onder zijn hoede heeft op te voeden. Zijn initiatief wordt alom geroemd en financieel bijgestaan. Maar geruchten over verwaarlozing en mishandeling van de kinderen achtervolgen Tong steeds hardnekkiger. Donaties zouden niet voor luiers en voedsel gebruikt worden, maar in de zakken van Tong eindigen. Deze bijzonder onthullende en bij vlagen schokkende film volgt het dagelijks bestaan in dit particuliere weeshuis, als een echte . Steeds op ooghoogte van de kleintjes – de lijdende voorwerpen – legt de camera bloot hoe de jonge verzorgsters hardhandig en vaak onverschillig met de peuters omgaan. Jakeb Anhvu toont, zonder direct commentaar te leveren en zonder emotioneel dwingende muziek in te zetten, hoe wreed deze plek voor de wezen is. De camera registreert als een soort 'nanny cam' hoe de kindjes geslagen en getreiterd worden en hoe ongelukkige, gefrustreerde en zwangere verzorgsters handen tekort komen. Tong laat zich nauwelijks zien. Wat volgens de overlevering begon als een idealistisch project, is, zo brengt deze film aan het licht, uitgegroeid tot een ronduit onveilige plek.