This Is My Picture When I Was Dead
Regisseur Mahmoud Al Massad volgt de Jordaanse politieke cartoonist Bashir Mraish, zoon van de vooraanstaande PLO-strijder Mamoun Mraish die in 1983 in Athene door de Mossad om het leven werd gebracht. Al Massad toont een reconstructie van die aanslag, met gemaskerde motorrijders die Mraish' auto onder vuur nemen, waarbij ze ook de vierjarige Bashir raken. Ook die wordt in eerste instantie dood verklaard - vandaar de titel van de documentaire. In \i voice-over\i0 horen we de volwassen Bashir, die worstelt met de herinneringen aan zijn vader en aan het Palestijnse verleden. Zelf liet hij zich inspireren door een leraar, die zei: "Jouw vaders wapen was een geweer, jouw wapen is je pen." Bashir bezoekt vroegere medestrijders van zijn vader, die hem vertellen over diens PLO-verleden. Hij spreekt met zijn moeder, die met hem een oud fotoalbum doorbladert en vertelt hoe voor zijn vader 'de zaak' altijd voorrang had op het gezin. Bashirs zoektocht door herinneringen wordt gespiegeld in een hersenscan, die hij ondergaat als onderdeel van een medisch onderzoek. In (oude en recente) nieuwsbeelden komen verschillende kanten van het Isra\'eblisch-Palestijns conflict voorbij. In Jordani\'eb, waarvan ongeveer een derde deel van de bevolking bestaat uit gevluchte Palestijnse immigranten, speelt het een belangrijke rol.