The Gig Is Up
Ze zijn chauffeur, bezorger of klusser voor Uber, Deliveroo en TaskRabbit, of voeren online taken uit om algoritmes van menselijke kennis te voorzien. Deze ‘gig workers’ werken als kleine zelfstandigen voor grote online platforms en krijgen per klus betaald.
Enkelen van hen komen voorbij in deze toegankelijke, breed opgezette documentaire: de Nigeriaanse Mitchell uit Lagos, die A.I. jobs doet voor Amazon, de steeds minder verdienende, wanhopige Uber-chauffeur Annette uit Californië en de kettingrokende maaltijdbezorger Leila uit Parijs, die opkomt voor een verongelukte collega. In hoog tempo worden hun pijnlijke verhalen over klantbeoordelingen, deactiveringen en moordende werkschema’s afgewisseld met analyses van techjournalisten, deskundigen en ondernemers. Die leggen helder en precies uit hoe de ‘gig economy’ werkt en delen genereus hun soms verbijsterende inzichten.
In The Gig Is Up − vrij vertaald: het spel is uit – wordt met indrukwekkende beelden van duizelingwekkende hoeveelheden afgedankte huurfietsen in China de arrogantie van dit platformkapitalisme geïllustreerd. Zijn er grenzen bereikt of overschreden?