Only the Dead
“U verdient beter dan tirannie, corruptie en martelkamers, u verdient het om in vrijheid te leven. Ik verzeker iedere burger van Irak: uw land zal binnenkort vrij zijn.” Met die woorden kondigde George Bush in 2003 Operation Iraqi Freedom aan, de Amerikaanse invasie van Irak met als doel het land te verlossen van zijn dictator Saddam Hoessein. Australische journalist Michael Ware doet in dienst van verslag van de operatie. Het aanvankelijke gevoel van avontuurlijke opwinding maakt allengs plaats voor angst en obsessie als opstandelingen naar het wapen van zelfmoordaanslagen grijpen. De beoogde vrijheid blijft uit, in plaats daarvan raakt het land verwikkeld in een uitzichtloze strijd waarin steeds meer verschillende rebellengroepen acteren. In deze zowel meeslepende als intens schokkende documentaire, merendeels opgebouwd uit Wares eigen beeldmateriaal, maakt hij de gruwel tastbaar. In de voice-over vertelt hij hoe hij in contact kwam met opstandelingen, geheime bijeenkomsten mocht bijwonen en tenslotte op de radar verscheen van de Jordanese moedjahied Abu Musab al-Zarqawi. Al Zarqawi, die zou uitgroeien tot de op een na meest gezochte man ter aarde, speelde Ware video’s toe van ontvoeringen en onthoofdingen. Dat Ware daarmee tot boodschapper werd van Al Zarqawi’s heilige oorlog deed hem in een diepe persoonlijke crisis geraken.