Rocky Road to Dublin
Tijdens de Paasopstand in 1916 werd Ierland onafhankelijk van Groot-Brittannië. Zo’n vijftig jaar na deze omwenteling maakt de Ierse journalist en filmmaker Peter Lennon aan de hand van interviews en archiefonderzoek de balans op. Want wat doe je met een revolutie als die eenmaal is bereikt? Door zich los te maken van de Britten raakte het land in een cultureel isolement. Om zich af te zetten tegen de oude overheersers worden vergaande maatregelen bedacht: zo verordonneert de Ierse sportkoepel Gaelic Athletic Association een verbod op het beoefenen of kijken van “buitenlandse” sporten – zoals voetbal, cricket, rugby en hockey. Maar ook op breder maatschappelijk vlak worden drempels opgeworpen. De kerk heeft een bijzonder grote invloed op politiek beleid én het gezinsleven: zaken als emancipatie en geboortebeperking staan zelfs midden in de jaren zestig op een laag pitje. Seks is taboe, voorbehoedmiddelen zijn een zonde, gemengde scholen of sportclubs uit den boze. Kranten zijn onderworpen aan censuur en veelal verbonden aan een bisdom; de lijst van verboden, “zondige” boeken veroorzaakt zelfs een uittocht van Ierse schrijvers. Ook al stemt de uitkomst negatief, dit Ierse zelfonderzoek is rijkelijk doorspekt met montere volksmuziek en nostalgische beelden.