Untertage
UNTERTAGE is de inmiddels al tweemaal bekroonde eindexamenfilm van Jiska Rickels. De film beschrijft op fraaie wijze een dag uit het leven van de mijnwerkers van de steenkolenmijn Lohberg-Osterfeld in Duitsland. Met karretjes gaan de mannen naar beneden, de onderaardse gangen in. 'Zur Hölle' (naar de hel), staat daar naast een pijltje op de muur geschreven. Steeds dieper dringt de camera door in het binnenste der aarde, waar duisternis heerst en vreemde geluiden van mensen en machines op de geluidsband vervormd worden tot een angstaanjagende kakofonie. Omdat het in verband met explosiegevaar in de mijn onmogelijk was om met moderne elektronische apparatuur te draaien, werd voor deze film een oude Bolex veercamera gebruikt en een oude Nagra bandrecorder. Het materiaal krijgt hierdoor een korrelige, impressionistische kwaliteit.