The Last Chapter
Nu de Fransman Bernard gepensioneerd is, begint hij aan het slotstuk van zijn leven. Hij verhuist naar een nieuw appartement, waarschijnlijk zijn laatste. De veel jongere Gianluca Matarrese filmt zijn geliefde als ze seks hebben – ze hebben een bdsm-relatie, waarbij Bernard zijn meester is – maar ook tijdens meer alledaagse zaken. Een poes die kwijt is, het voorzichtig inpakken van serviesgoed.
Hun gesprekken gaan over het leven dat Bernard al voor een groot gedeelte achter de rug heeft. Hij verloor zowel zijn eerste als zijn grote liefde aan aids. Zelf kwam hij fysiek ongeschonden uit deze zwarte periode, maar de jaren gaan zachtjes tellen.
Op intieme wijze brengt Matarrese zijn geliefde in beeld. Uit de close-ups van Bernards gezicht spreekt levenservaring, wijsheid en vooral veel liefde. In tussentitels deelt Matarrese berichten die de mannen elkaar sturen. “We zijn wat we zijn, ongefilterd.” Het levert een open en onbeschaamd portret op van de liefde in een van haar vele verschijningsvormen.