Shakespeare and Victor Hugo´s Intimacies
Yulene Olaizola houdt het letterlijk dicht bij huis in haar lange filmdebuut, dat op het Mexicaanse festival TICCA zowel de publieksprijs als de persprijs won. De titel verwijst naar de kruising van twee straten in Mexico Stad waaraan het huis van Rosa Carbajal, de oma van de maakster, gelegen is. Door gesprekken met de andere bewoners, enkele inwonende schoonmaaksters, haar oma's broer en een aantal oude bekenden, ontvouwt zich langzaam het verhaal van Jorge Riosse. Riosse was een getroebleerde jongeman die zeven jaar een kamer in het huis huurde. Tegelijkertijd is de film een portret van oma Rosa, die haar kleindochter en de kijker zonder gene door haar huis en haar verleden leidt. Jorge Riosse leefde een teruggetrokken bestaan, afgesloten van een verleden waarover hij zelden praatte. Toch ontstond er een intense vriendschap tussen hem en Rosa. De vroeg-twintiger was een virtuoos gitarist en zanger (te horen op enkele door oma Rosa opgenomen cassettebandjes), begenadigd schrijver (Rosa koestert Riosse's gedichten) en bedreven schilder: het huis hangt vol met zijn werk, allemaal portretten van vrouwen. Maar stukje bij beetje komt in deze ingenieus geconstrueerde vertelling ook een duisterder kant van Riosse naar boven, van zijn verdrongen homoseksualiteit en zijn worsteling met schizofrenie tot de onthutsende ontdekkingen na zijn dood in 1993.