Death of a Nation - The Timor Conspiracy
In 1974 vond in Portugal de Anjerrevolutie plaats die een einde maakte aan het dictatoriale regime van Caetano. Voor Portugals kolonieën had dit grote gevolgen. In het Portugese Oost-Timor ontstond een machtsstrijd tussen verschillende bevrijdingsbewegingen, die werd gewonnen door het Fretilin, dat de onafhankelijkheid afkondigde. Nog geen jaar later bezette Indonesië, dat zichzelf zag als de legitieme opvolger van Portugal, Oost-Timor. Sindsdien leeft het land onder Indonesische overheersing. Een recent Australisch regeringsrapport schat dat als gevolg van de Indonesische invasie en bezetting tweehonderdduizend mensen, een derde van de bevolking, het leven hebben verloren. DEATH OF A NATION - THE TIMOR CONSPIRACY zoekt en vindt bewijzen voor de Indonesische massamoord op de Oost-Timorezen. De film beschuldigt Westerse regeringen, vooral Groot-Brittannië, van geheime steun aan de Indonesische bezetting van Oost-Timor. De filmmakers John Pilger en David Munro zijn goed ingevoerd in Zuidoost-Azië. Zij maakten onder andere films over de slachtingen van de Rode Khmer in Cambodja en over de gevolgen van de Vietnamoorlog.