The Reporting from the Rabbit Hutch
De openingsbeelden van THE REPORTING FROM THE RABBIT HUTCH tonen een feestelijke parade, met als vrolijk middelpunt Alexander Lukashenko, de president van Wit-Rusland. ‘O, wat houden wij toch veel van onze leider’, klinkt het op de voice-over. Het is een stem die druipt van het sarcasme. Wat regisseur Victor Dashuk in de daaropvolgende veertig minuten laat zien, is op zijn zachtst gezegd ijzingwekkend. Lukashenko blijkt een dictator die zijn politieke tegenstanders zonder pardon en zonder kans op een eerlijk proces, achter de tralies zet, of hen bij wijze van ‘waarschuwing’ laat mishandelen. Niet alleen politici, ook kunstenaars en journalisten die zich negatief over de president uitlaten, lopen gevaar. Ontvoeringen en moorden zijn in Wit-Rusland aan de orde van de dag. Volgens een door Dashuk geïnterviewde journalist, wiens collega kort geleden is verdwenen, is Lukashenko ‘ziek, gestoord en volkomen losgeslagen’. Het aangrijpende THE REPORTING FROM THE RABBIT HUTCH is een bijzonder moedige noodkreet uit een vaak vergeten uithoek van Europa, waarmee zowel de regisseur als alle geïnterviewden hun leven op het spel zetten.