The White House Effect
De klimaatcrisis is niet uit de lucht komen vallen. In het volledig uit archiefbeelden (tv-journaals, memoranda, statistieken, bedrijfsdocumenten, presidentiële toespraken) opgebouwde The White House Effect waarschuwen wetenschappers al in de jaren zeventig voor wat toen bekend werd als het broeikaseffect. Zowel de Democratische president Jimmy Carter als later de Republikeinse president George H.W. Bush zetten het klimaatprobleem hoog op de agenda. “Deze onderwerpen kennen geen ideologie”, benadrukte Bush sr. in 1988.
Maar fossiele brandstofgiganten waren weinig gecharmeerd van zijn aankondiging “een goede president voor het milieu” te willen zijn. Met een pr-campagne zaaiden zij twijfel over de klimaatvoorspellingen. Opwarming van de aarde was een onbewezen theorie. Ook praatte de campagne Amerikanen aan dat “eco-imperialisten” hen hun auto wilden afpakken.
De publieke opinie in de Verenigde Staten sloeg om en de regering-Bush liet haar klimaatambities varen. De consensus over het klimaatprobleem verdween en de Republikeinen maakten er een ideologisch strijdpunt van. Met als resultaat een verlammende patstelling die tot op de dag van vandaag voortduurt.