HIGHRISE: One Millionth Tower
Dit is het derde hoofdstuk in de meerjarige interactieve documentaireserie HIGHRISE, waarin Katerina Cizek onderzoekt wat het betekent om een stadsbewoner te zijn in de 21ste eeuw. The 1000th Tower portretteerde de bewoners van een wat vervallen wolkenkrabber in een buitenwijk van de Canadese stad Toronto. Out My Window, winnaar van de eerste IDFA DocLab Award for Digital Storytelling in 2010, paste hetzelfde concept toe op dertien stedelingen wereldwijd, in onder meer São Paolo, Amsterdam en Bangalore. One Millionth Tower verweeft de lokale en globale insteek van de eerste twee projecten. "Hyperglocal", noemen de makers hun benadering. We ontmoeten opnieuw de Torontianen uit The 1000th Tower, die samen met architecten brainstormen over hoe ze hun torenflat nieuw leven kunnen inblazen. Hun ideeën worden vervolgens door computerprogrammeurs en animators tot leven gebracht. Zowel het proces als het resultaat is op het web vastgelegd in een virtuele 3D-ruimte. Ondanks dat het democratische project specifiek is verbonden aan die ene flat in die ene stad, resoneert het op wereldschaal. Een groot deel van de hoogbouw waarin ruim een miljard mensen woont, kan wel een verfrissende opknapbeurt gebruiken. Cizek wil een drijvende kracht zijn achter sociale innovatie in plaats van deze, zoals traditionele documentairemakers doen, hoofdzakelijk vast te leggen. Op weg naar een "meer mensvriendelijke urbane planeet".