My Reincarnation
In 1989 nam documentairemaker Jennifer Fox een pauze in het maken van films en reisde twee jaar mee als secretaris van de Tibetaanse, boeddhistische lama Ch\'f6gyal Namkhai Norbu Rinpoche op zijn internationale lezingen. Maar wat begon als een klein filmproject, zou twee decennia lang gaan duren. De titel rinpoche, 'de kostbare', wordt gegeven aan lama's die ge\'efncarneerd zijn. De in Itali\'eb wonende Tibetaan is \'e9\'e9n van de laatste ge\'efncarneerde, getrainde spirituele meesters in de Dzogchen-meditatie. Fox filmde zijn lezingen, zijn priv\'e9leven en de ontmoeting met een oude vriend, de Heilige Dalai Lama. In die periode ontmoette Fox ook Yeshi, de in Itali\'eb geboren zoon van Ch\'f6gyal Namkhai Norbu. Deze werd bij zijn geboorte herkend als de re\'efncarnatie van Khyentse Rinpoche Ch\'f6kyi Wangchug: oom en meester van zijn vader. Alle tekenen wezen daarop. Yeshi verkoos een carri\'e8re in het bedrijfsleven boven het in de voetsporen treden van zijn vader, met wie hij een gecompliceerde relatie heeft. Toch voelt ook Yeshi, naarmate de tijd vordert, de druk om de culturele erfenis van zijn voorouders voort te zetten. Nu zijn vader ouder wordt, besluit Yeshi zijn verantwoordelijkheid te nemen. Hoewel ze soms meer is dan een \i fly on the wall\i0 , onthoudt Fox zich van commentaar. Ze volgde Ch\'f6gyal Namkhai Norbu en Yeshi met een handheld camera over een tijdspanne van twintig jaar, en legt zo vast hoe vader en zoon zich in de loop der tijd tot elkaar verhouden.