Everyday Everywhere
Een nieuw perspectief op de wereld en het uitbannen van clichés: dat is wat het online medianetwerk Everyday Projects beoogt. ‘Gewone mensen’ uit de hele wereld kunnen foto’s uploaden van ongepolijste momenten uit het alledaagse leven; van Latijns-Amerika tot Oost-Europa en van de New Yorkse wijk The Bronx tot Irak. Deze interactieve vorm van straatfotografie toont bijvoorbeeld Afghaanse kindertjes in de schoolbanken, een man die zijn paard wast in Marokko, verkeerschaos op het Egyptische Tahrirplein en schommelende kinderen in de Dominicaanse republiek. Een redactie selecteert de ingestuurde beelden die samen een stroom van visuele verhalen vormen. Behalve losse beelden zijn er inmiddels ook twee series met een overkoepelend thema te bekijken: ‘klimaatverandering’ en ‘gevangenschap.’ Ver van de vaak grimmige actualiteit laten de foto’s op de site veelal de lichtere kanten van het bestaan zien, met de bedoeling meer onderling begrip te kweken.