The Last Victory
De Palio is gesublimeerde oorlogvoering. Zo ervaren de trotse wijken, die elk een paard met jockey afvaardigen om hun eer te verdedigen, de beroemde jaarlijkse paardenrace op het grote plein in Siena. De jeugd van de wijk Civetta heeft nog nooit het zoet der victorie mogen smaken; de laatste overwinning dateert uit 1979. Dit jaar lijkt alles mee te zitten. Het door loting toegewezen renpaard was vorig jaar eerste en de Capitano heeft een lepe jockey gestrikt. Het heeft wel een duit gekost, weten de wijkbewoners, maar ze zijn er nu echt klaar voor. Na een feestelijk straatbanket loopt de spanning in het uur van de waarheid hoog op. Zal Civetta eindelijk weer eens winnen?