Il mio corpo
Oscar is een Italiaanse jongen die oud ijzer verzamelt. Stanley is gevlucht uit Nigeria en hoopt op een beter leven. Op het eerste gezicht lijken de hoofdpersonen van Il mio corpo niets met elkaar te maken te hebben. Maar langzaam wordt duidelijk dat we naar twee lotgenoten kijken.
In de eerste minuten van Il mio corpo, eerder geselecteerd voor het filmfestival van Cannes, zwoegt Oscar met zijn oudere broer op een schroothoop terwijl hun vader toekijkt. Vooral Oscar zou eens wat harder moeten werken, krijgen ze te horen. Zelf blijft de jongen stil. Hij heeft weinig te bepalen. Ook Stanley gaat onder zulke nijpende afhankelijkheid gebukt. Hij heeft de gevaarlijke tocht uit Afrika overleefd, maar moet nu hopen dat iemand hem een baan gunt. Of überhaupt een verblijfsvergunning.
Dat die twee levens op Sicilië ook daadwerkelijk bij elkaar komen, is te danken aan een ingreep van regisseur Michele Pennetta; Il mio corpo is meer dan pure observatie. Camerastijl, montage en verhaalopbouw creëren samen het gevoel van een tedere speelfilm.