Alternative 3
Eind jaren zeventig werd als aflevering van de Britse tv-documentaireserie Science Report deze film uitgezonden over een wereldwijde samenzwering die tot doel had de maan en Mars geschikt te maken voor bewoning. Niet voor iedereen, maar voor een uitverkoren groep. Wetenschappers en wereldleiders hadden besloten dat dit het enige haalbare alternatief was voor het volledig uitsterven van de mensheid, gezien het feit dat de aarde door het broeikaseffect snel onleefbaar zou worden.
De mockumentary begint met een onderzoek naar de onverklaarbare, plotselinge verdwijning van wetenschappers, vreemde ruimtemissies, een ongekend warme connectie tussen de toenmalige Sovjetunie en de Verenigde Staten, en de geheimzinnige dood van een sterrenkundige die een tape met bewijsmateriaal zou hebben achtergelaten.
De uitzending stond gepland voor 1 april 1977, maar werd vanwege stakingen uitgesteld tot juni. De autoriteit van presentator Tim Brinton en het slimme gebruik van archiefmateriaal en reële wetenschappelijke bevindingen droegen eraan bij dat een deel van het publiek de hoax niet direct doorzag.