Camp Century
Een geheim militair kamp met een eigen kerncentrale, diep onder het ijs van Groenland. Het klinkt als de ideale setting voor een sciencefiction- of horrorfilm, maar Camp Century, een Amerikaanse ondergrondse legerbasis, bestond echt. Het kamp was operatief van 1959 tot 1967 en bestond uit 21 tunnels van in totaal drie kilometer lang. Nu het poolijs als gevolg van klimaatverandering wegsmelt, komt deze erfenis van de Koude Oorlog letterlijk aan het licht, net als het nucleaire afval dat in het kamp achterbleef.
In deze VR-game annex -podcast, gemaakt voor social platform Sansar, loop je door de gangen, verblijfsruimtes en onderzoeksfaciliteiten van het kamp. Je ontmoet veteranen die er maandenlang onder het ijs leefden, wetenschappers die klimaatonderzoek deden in de eeuwenoude ijslagen en de lokale bevolking die gedwongen moest verhuizen vanwege het Amerikaanse programma dat ook Camp Century voortbracht. Hoe was het leven in het kamp en hoe beïnvloedt het kamp ook nu nog hun levens?