De lage landen
De Nederlander en diens strijd tegen het water zijn altijd dankbare thema’s voor cineasten geweest. Deze metaforische overwinningsstrijd tegen de elementen bestendigt het heroïsche beeld dat geschapen wordt van ons land. De continue wisselwerking van de irrationele natuur en de georganiseerde mensenhandelingen zorgden in de loop van de eeuwen voor het typische Nederlandse landschap. Hoewel het grootste gedeelte van de documentaire op zwart-wit is geschoten, is het laatste gedeelte in kleur. Daar waar de strijd tegen het water ophoudt en de overwinning begint is met de kleur ook de moderniteit begonnen.