Killswitch
Dit pamflet voor kaart een waaier aan onderwerpen aan: het tragische lot van whizzkid Aaron Swartz die tegen de Stop Online Piracy-Act streed; waarom Edward Snowden een held is; internetcowboy Kim Dotcom van Megaupload als lichtend voorbeeld van het vrije internet. Maar ook: de overheid als Big Brother/boeman die al onze Facebook-posts meeleest (die we zelf klakkeloos toevertrouwen aan het geesteskind van Mark Zuckerberg – zelf een hacker in hart en nieren, voor wie het niet wist); de houdgreep van de waarin online bedrijven ons houden; en hoe de netneutraliteit ernstig gevaar loopt door giganten die op een informatiemonopolie azen. De eenvoudige gebruikers, en – als je er goed over nadenkt – de hele democratie, zijn de dupe van het machtsspel rond internet. Regisseur Ali Akbarzadeh wisselt interviews met professoren af met fragmenten uit secundaire bronnen, waaronder een interview dat Edward Snowden in 2013 gaf aan -journalist Glenn Greenwald en filmmaker Laura Poitras. In een collageachtig betoog worden kijkers gemaand in actie te komen voor het recht op vrije informatie en hergebruik, door een van de sprekers aangemerkt als dé burgerrechtenkwestie van het moment, vergelijkbaar met de strijd voor het vrouwenkiesrecht aan het begin van de vorige eeuw en de rassengelijkheid een halve eeuw later.