Contre-jour de Sibérie
Vladimir Ablamsky (82) heeft een wonderbaarlijk leven achter de rug. Na zijn schooltijd in België keerde hij terug naar zijn geboorteplaats, de stad Harbin in Mantsjoerije, het noordoosten van China. Hij had twee passies: fotografie en kunstschaatsen. Totdat het Rode Leger in 1945 Mantsjoerije binnenviel en Ablamsky's toekomst een radicaal andere wending kreeg. Hij werd veroordeeld tot twintig jaar strafkamp in Siberië. Eenmaal vrijgelaten in 1956, besloot hij in Siberië te blijven wonen. Al die tijd, zelfs in de goelag, is hij blijven fotograferen. Eind jaren zeventig wint hij een prijs op een fotografiefestival in Leipzig. Hij bezoekt zijn stervende moeder in Sydney en keert terug naar zijn Siberische gehucht, duizend kilometer ten noorden van Irkoetsk. Als hij buiten het dorp gaat wandelen moet hij uitkijken om niet in de greppels met menselijke botten te vallen, overblijfselen van het stalinisme. Blader mee door het fotoboek van Vladimir Ablamsky.