Growing Up in a Day
In 2001 won Phie Ambo samen met Sami Saif de Joris Ivens Award voor FAMILY. Dit jaar is ze terug als lid van de Joris Ivens jury en met de korte film GROWING UP IN A DAY. Aan het begin van de documentaire gaat de zon op in Lusaka, de hoofdstad van Zambia. Een plek waar volgens de introductietekst één op de drie kinderen een ouder mist. Dat geldt ook voor John en Angelina, wiens vader is overleden. Bij een kampvuur wordt hen een parabel verteld over een jongen die niet naar zijn ouders luisterde en daardoor door een krokodil werd verorberd. De boodschap is duidelijk: ze moeten gehoorzamen aan hun oom, die de zorg van de kinderen op zich neemt, anders loopt het slecht met ze af. Het is niet te zeggen of de zwijgzame kinderen van het verhaal onder de indruk zijn. Hun stille, grote ogen kijken naar het vuur, hun donkere gezichten omgeven door witte rook.