Helaas ben je het niet geworden
Wat vond je er zelf van? Het is een vraag die je verwacht bij een belangrijk beoordelingsgesprek op het werk, maar ook bij het zoeken naar een kamer kun je hem voor de kiezen krijgen. Dat ondervindt de achttienjarige Sofie. Ze wil graag op kamers in haar studiestad Amsterdam en moet in een overhitte huizenmarkt hard op zoek.
Dat betekent hospiteren, oftewel ‘speeddaten’ met potentiële huisgenoten en flink je best doen om gekozen te worden. We lopen én voelen met haar mee tijdens voorstelrondjes, borrels en beoordelingsgesprekken bij studentenhuizen. Lukt het Sofie om een goede indruk te maken en tegelijkertijd zichzelf te blijven?
Sofie’s belevenissen zijn herkenbaar voor iedereen die op zoek is naar een schaars goed – of het nu woonruimte, een prestigieuze opleiding of liefde is – en worstelt met het zenuwslopende proces van keuren en gekeurd worden. Dat roept ook vragen op over de maatschappij, die meer en meer draait om het beoordelen en raten van producten, diensten én mensen.