Corona Voicemails
Aan het begin van de coronacrisis zette kunstenaar, filmmaker en game-ontwikkelaar David OReilly met een oproep in social media de lijnen open voor voicemailberichten. Uit de vele anonieme reflecties op het leven in lockdown boetseerde hij collages die de basis vormen voor vier korte animatiefilms. De titels daarvan geven niet alleen de belangrijkste onderwerpen weer, maar hinten ook naar een duistere grondtoon: Quarantine Dreams, Sudden Black Hole, Staying Home en The End of Stories. Tijdens IDFA zijn ze op verschillende plekken te zien.
De hypnotiserende beelden van de films lijken afkomstig uit een soort digitale caleidoscoop; het zijn constant draaiende cascades van patronen en objecten. De schoonheid en complexiteit van de beelden zijn gecreëerd met de door OReilly zelf ontwikkelde visuele synthesizer Eye – in de woorden van de maker een “muziekinstrument om live animatie op te spelen.” Met dit instrument reageerde OReilly op de stemmen van de sprekers terwijl die hun diepste zielenroerselen blootgaven.