Le jardin de Sergiu Celibidache
De van origine Roemeense dirigent Sergiu Celibidache (1912-1996) verwierf bij zijn leven de naam van een moeilijk benaderbaar man. Hij verafschuwde interviews en plaatopnamen, maar was daarentegen een gepassioneerd pedagoog en naar zijn concerten werd door muziekliefhebbers reikhalzend uitgezien. In LE JARDIN DE SERGIU CELIBIDACHE is de levensavond van deze raadselachtige en temperamentvolle man op verstilde wijze vastgelegd door zijn zoon Serge Ioan Celibidache (Parijs, 1968), die daarmee zijn filmdebuut maakte. Celibidache, die bekend stond om zijn langzame tempi (de vierde symfonie van Bruckner duurde bij hem niet 60 maar 84 minuten), was tot zijn dood werkzaam als dirigent van de Münchener Philharmoniker. De vele meditatieve beelden van Celibidache in zijn tuin duiden op zijn interesse in zen-boeddhisme en andere vormen van Oosterse filosofie. Tevens geven ze het verband aan tussen het ritme in de natuur en de tempi-wisselingen in de muziek en tussen geluid en klankkleur.