They Shot the Piano Player
Tijdens het schrijven van een boek over de Braziliaanse bossanova-gekte van de jaren zestig, stuit muziekjournalist Jeff Harris op de vergeten pianist Tenório Jr. Hij gold als een van de voornaamste jazzmusici van Brazilië, maar verdween in 1976 op raadselachtige wijze tijdens een tournee met de Braziliaanse dichter en zanger Vinicius de Moraes.
Hoe meer mensen Harris ondervraagt over Tenório, hoe groter zijn fascinatie wordt. Hij is dan ook vastbesloten om het mysterie van diens verdwijning op te lossen. Daarvoor duikt hij in de donkere periode waarin militaire regimes de macht grepen in veel Zuid-Amerikaanse landen – ook in Argentinië, de plek waar Tenório in 1976 voor het laatst werd gezien.
Regisseurs Mariscal en Trueba (Chico & Rita) kozen opnieuw voor de animatievorm om de zoektocht van Harris vorm te geven. Een meesterzet, want het brengt een tijdperk tot leven vol kleur, opwindende muziek en optimisme over de toekomst. Maar zoals de Braziliaanse dictatuur abrupt een einde maakte aan de bloeitijd van de bossanova, zo werd ook de beste jazzpianist die het land ooit gekend had slachtoffer van politiek geweld.