Swarm
Koolmezen, mussen en roodborstjes hebben een relatief beperkte actieradius, maar het is niet ondenkbaar dat ze in de nabije toekomst langere afstanden gaan afleggen om te overwinteren. Klimaatverandering transformeert de landschappen waar zij doorgaans neerstrijken in onleefbare, barre vlaktes. Dat is al het geval in de 360-gradenprojectie Swarm.
Het landschap dat onderlangs voorbijtrekt, staat vol olieraffinaderijen, industriële torens en bebouwing die gemaakt lijkt van gesmolten plastic. Nergens is ook maar een mens te bekennen. Wel doorkruisen vliegtuigen het beeld en rijden trucks en auto’s in lange rijen af en aan. Alsof de mens ook massaal onderweg is, met als bestemming de eindigheid.