Hotet - Uhkkádus
Toen de kerncentrale in Tsjernobyl op 26 april 1986 explodeerde was filmmaker Stefan Jarl in Noord-Zweden bezig met de voorbereiding van een speelfilm. Toen hij begreep hoe ernstig de situatie was - in Zweden viel meer radioactieve fall out dan in enig ander land - brak hij het werken aan deze film af en maakte hij een documentaire. "One I never believed I would be forced to make." HOTET gaat over de Lapse bevolkingsgroep de Sámi, van wie Tsjernobyl de toekomst vernietigde. Het gaat Jarl niet om abstracte gegevens, maar om de tragische levens van gewone mensen die de tol betalen voor de technologische 'vooruitgang'. Jarl streeft in zijn film niet naar objectiviteit, want hij is ervan overtuigd dat 'objectieve documentaires' niet bestaan. Zijn werk omschrijft hij als "ruthlessy subjective and pitilessly non-factual".