Tension Structures
Hoe bouw je structuren die zelfs onder de slechts denkbare omstandigheden niet instorten? Een voormalig ingenieur gaat op onderzoek uit en reist naar het rustige Beierse Hassfurt, waar hij tevergeefs zoekt naar een bijzonder geconstrueerde brug uit de jaren 1860. De reis brengt hem vervolgens naar La Défense in Parijs, waar een gigantische wolk van stof een ingenieuze balans weet te bewaren. In La Villette ontdekt hij waar een glazen gebouw zijn delicate evenwicht vandaan haalt: het glas draagt de stalen kabels, terwijl het staal op zijn beurt het glas draagt.
Deze ambitieuze bouwconstructies dragen allemaal een belofte van een utopische toekomst in zich. Ze laten stuk voor stuk zien hoe je een gigantisch krachtenveld bijeenhoudt. Het meanderende reisverslag legt onverwachte verbanden met de spanning rond de Gele Hesjes in Parijs, waarmee de bouwconstructies ook een andere lading krijgen: hoe om te gaan met de sociale krachten in een Europa op de rand van breuk en verandering?