The Great Liberty
Het is bijna te morbide om waar te zijn: Jan Settfurs werd in zijn eigen huis door zijn jonge minnaar Florian om het leven gebracht, terwijl diens moeder zat toe te kijken. Geschokt door het even bizarre als droevige nieuws reist Jans zoon Klas Ehnemark af naar Duitsland, waar zijn vader het grootste deel van zijn leven woonde. Jan emigreerde uit een rusteloze drang: hij had altijd moeite met het gebonden, burgerlijke bestaan. Liever leefde hij de eeuwige jeugd, met feestjes, drank en vrije liefde. Vanuit zijn vaderlijk huis probeert Klas een enigszins logisch geheel te smeden uit de puzzelstukjes die Jan achterliet. Hoe kon zijn leven zo tragisch eindigen? Was hij te veel een optimistische levensgenieter om bedreigingen goed te kunnen inschatten? En hoe zat het eigenlijk met zijn seksuele voorkeuren? Klas legt zijn reconstructie vast in samenwerking met de Zweedse documentairemaker \'c5sa Blanck, maar stilistisch is de film een doorleefde, invoelende egodocumentaire. Volledig gefilmd vanuit Klas' gezichtspunt, en ondersteund door nostalgische homevideo's, eenzame reisopnamen van zijn vader en voorgelezen fragmenten uit diens dagboek en het politierapport. \i The Great Liberty \i0 is een even liefdevolle als kritische confrontatie tussen een zoon en zijn overleden vader. Klas voelde zich, ondanks het weinige contact, sterk met Jan verbonden, maar tussen de regels door plaatst hij ook zijn vraagtekens bij diens vrijgevochten levensstijl.