Wukan: The Flame of Democracy
Wukan, een dorp in de Chinese provincie Guangdong, bereikte in 2012 een uniek maatschappelijk punt voor dit land: democratische verkiezingen. Een zodanig uitzonderlijk fenomeen, dat het zelfs de aandacht van de internationale pers trok. De verkiezingen werden niet zonder slag of stoot behaald; er gingen weken van protest en de dood van een van de activistische leiders aan vooraf. Uiteindelijk slaagden de dorpelingen erin het zittende dorpsbestuur af te zetten. Een communistisch bestuur dat tientallen jaren zetel had genomen en door de opstandelingen verweten wordt land van Wukan te hebben verkwanseld voor geld. De documentaire start als het stof van de opstand is neergedaald, en de eisen die in het heetst van de strijd werden opgesteld, waargemaakt moeten worden. Sporen van de pijn van de strijd zijn duidelijk zichtbaar, maar er is ook werk aan de winkel. Het terugvorderen van land gaat langzaam en het nieuw verkozen comité krijgt het vuur na aan de schenen gelegd door de dorpelingen. Democratie is geen garantie voor rust, en Wukan blijkt een schoolvoorbeeld van de golf van nieuwe democratieën in de wereld. Of zoals een inwoner van Wukan met een rood aangelopen hoofd tegen zijn nieuwe leider schreeuwt: “Je bent net als de Egyptische president Morsi!”