Kriegerin des Lichts
De heldin van deze lange documentaire is Yvonne Bezerra de Mello, een bekroond kunstenares en mensenrechtenactiviste in Brazilië. Ze wijdt zich al twintig jaar volledig aan het leven van straatkinderen in Rio de Janeiro. Ondanks het feit dat ze bemiddeld is en een hoge opleiding heeft genoten, besteedt ze bijna al haar tijd aan het bijstaan van kinderen die ziek en/of dakloos zijn of te kampen hebben met andere ernstige problemen. Naast haar artistieke werk als beeldhouwster slaagt ze erin zeer gecompliceerde projecten te runnen voor in de steek gelaten kinderen. Het laatste, "Children of light", zet zich volledig in voor de bescherming en opvoeding van kinderen die op straat en in sloppenwijken wonen. Het uitstekende camerawerk van Elfi Mikesch laat zien hoe de sloppenwijk – het eiland der armoede – gelegen is in deze metropool vol contrasten. Een interview met Yvonne structureert de verhaallijn van de film en biedt inzicht in haar motieven voor dit gewetensvolle werk. Het winnen van het vertrouwen van de kinderen is de essentiële basis van haar werk, benadrukt Yvonne. Haar man en dochter, die ook commentaar geven in de film, lichten haar levensstijl toe, die bepaald wordt door de behoeften van verlaten kinderen. In de film is het ook door Yvonne gemaakte videowerk DEATH OF AN EXCLUDED CHILD opgenomen, dat haar installaties en schilderijen laat zien, waarop ook zwerfkinderen te zien zijn. De beelden van de ontmoetingen tussen Yvonne en de kinderen zijn zo indrukwekkend, dat ze nog lang in je hoofd blijven rondspoken.