Grüningers Fall
Volgens de Zwitserse documentairemaker Richard Dindo (1944) willen de media ons doen geloven dat de Zwitserse neutraliteit tijdens de Tweede Wereldoorlog slechts een dun laagje vernis was rondom nazi-sympathieën en antisemitische gevoelens. Reden waarom hij geïnteresseerd raakte in de geschiedenis van Paul Grüninger, een Zwitserse politieman die eind jaren dertig honderden uit Oostenrijk gevluchte joden aan valse grensdocumenten hielp. Al in 1940 werd hij hiervoor veroordeeld, waarna het voor hem onmogelijk was zijn oude beroep nog langer uit te oefenen. Grüninger stierf in 1972 op tachtigjarige leeftijd en het zou nog tot 1996 duren voordat hij officieel werd gerehabiliteerd. Dindo wil met deze film, die het leven van Paul Grüninger reconstrueert aan de hand van getuigenissen van mensen die door hem zijn gered, een eerbetoon brengen aan de voormalige politieman, een man die ‘de stem van zijn geweten‘ volgde. Dindo baseerde zijn film op het gelijknamige boek van onderzoeksjournalist Stefan Keller.