Waiting for Giraffes
Dokter Sami is de dierenarts van de Qalqilya-dierentuin in het westen van de Westelijke Jordaanoever, dicht bij de grens met Israël. In deze enige dierentuin ter wereld in bezet gebied is het lastig werken. Tijdens de laatste intifada zijn de giraffes doodgegaan en de vervanging is nogal een uitdaging. Van buitenlandse dierentuinen krijgt hij weleens ‘overgebleven’ dieren, maar een giraffe zat daar nooit bij. Alles in Palestina ademt politiek, ook als het om iets onschuldigs als een dierentuin gaat. In de samenwerking met de dichtstbijzijnde Israëlische dierentuin is goed te zien hoe de verhoudingen liggen. We volgen dokter Sami in zijn queeste naar internationale erkenning en zien hoe hij zich vriendschappelijk opstelt tegenover zijn Israëlische collega’s. Tijdens een werkbezoek aan de dierentuin van Jeruzalem daagt bij de medewerkers van Qalqilya het besef hoe ver ze nog afstaan van het bereiken van zelfs de minimale standaarden. Voor de gedreven dokter Sami is het alleen maar een extra impuls om zich hard te maken voor de noodzakelijke verbeteringen.