Fest of Duty
Terwijl een zaal vol kwetterende Iraanse schoolmeisjes zich hult in een lila gewaad en een witte hoofddoek, legt een imam uit dat, nu ze negen jaar oud zijn, zij de “leeftijd van de plicht” hebben bereikt. Volgens de islam is dat het moment dat de puberteit begint, met alle bijbehorende religieuze voorschriften. Het onbekommerde leven is voorbij: voortaan kijken het engeltje op de rechterschouder en de duivel op de linkerschouder mee ter weging van goed en kwaad. Op aangeven van de imam dreunen de meisjes braaf op in welke situaties zij wel of niet de hijab (de hoofddoek) moeten dragen. Onder luid gejuich wordt een slagroomversie van de Kaäba aangesneden. De scènes met deze ceremonie op school, zijn opgenomen in 2005. Acht jaar later gaat de filmmaker Firouzeh Khosrovani op bezoek bij twee van de destijds negenjarigen, Melika en Maryam, nichtjes en ooit beste vriendinnen. Wat is er in de tussenliggende tijd met hen gebeurd? In de intieme beslotenheid van hun eigen omgeving, vertellen de jonge vrouwen over hun verleden en heden en hoe ze hun toekomst zien. Maryam draagt met volle overtuiging haar hijab en deelt haar existentiële twijfels met God. Melika daarentegen droomt van een carrière als actrice, lakt haar nagels en post selfies op Instagram.