Symbiosis
Geïnspireerd op Staying with the Trouble van wetenschapsfilosoof Donna Haraway voert deze virtual reality-ervaring voor meerdere personen en meerdere zintuigen je mee naar een wereld zo’n tweehonderd jaar in de toekomst. Op de ruïnes van het Antropoceen heeft de mensheid plaatsgemaakt voor een biotoop vol gemengde levensvormen, kruisingen van mens, dier en machine. Er is geen competitie, alleen maar symbiose.
Deze performatieve VR-ervaring geeft deelnemers de mogelijkheid om in de huid van een van die symbiotische menselijk-dierlijke, menselijk-plantaardige of menselijk-technologische levensvormen te kruipen. Hoe ‘denkt’ een slijmzwam, een monarchvlinder, een coloradopad, een orchidee of een kunstmatige intelligentie, en hoe ervaart die het leven? Kunnen we, voorbij ons antropocentrische perspectief, werkelijk beginnen te denken-met, leven-met en zijn-met andere organismen in een wereld die niet vergeet in welke ecologische problemen zij verkeert?
Om de symbiose compleet te maken wordt de virtuele wereld die deelnemers krijgen voorgeschoteld aangevuld met geur, soft-robotics en hapjes gecreëerd door restaurant Karpendonkse Hoeve.