I Will Not Be Silenced
In 2006 werd de Australische Charlotte Campbell Stephen tijdens een gewelddadige beroving in Kenia verkracht door meerdere overvallers. Door haar werk in de sloppenwijken van Nairobi ontdekte ze dat veel vrouwen te maken krijgen met seksueel geweld, een thema waar weinig over wordt gesproken en waar schaamte en angst omheen hangt. De verkrachters worden nauwelijks bestraft. Charlotte is van plan daar, met haar eigen zaak als aanjager, iets aan te veranderen. Maar terwijl de politierechercheur achter haar staat en de daders reeds in hechtenis zitten, blijkt het Keniaanse rechtssysteem haar tegen te werken. Maar liefst zeven jaar voert de moedige vrouw een strijd tegen de verdediging van haar belagers, die niet schuwt haar zwart te maken, documenten te laten verdwijnen of rechters af te persen. De camera volgt Charlotte terwijl de zaak maand op maand, jaar op jaar uitgesteld wordt. Parallel met deze slepende zaak zien we haar ook aan het werk in de sloppenwijken, waar ze samen met een groep lotgenoten vrouwen probeert bewust te maken van hun rechten. Hoewel frustratie, verdriet en verslagenheid vaak aanwezig zijn, blijft de Australische erop vertrouwen dat de krachtige Keniaanse vrouwen een cultuuromslag durven maken waarbij geen dader meer boven de wet staat.